måndag 20 februari 2012

Frallor

Det är nästan en vecka sedan jag bloggade sist.
Det betyder inte att jag har lutat mig tillbaka i soffan. Nej! Vi har senaste veckan haft invasion av barn, barnbarn och katt. Detta innebär att jag har lagat mat och bakat.

Det har serverats nybakade frallor.

Dessa frallor älskar barnen.
Jag använder mig av ett vanligt recept på frallor men  minskar på mjölet och tillsätter några deceliter havregryn i stället.
Det blir också lite nyttigare!
ETT LJUST BRÖD FAST DET ÄR MÖRKT!
(Reklam Pågen)














Pizza Bullar med Bacon, Choritzo och oliver.

Pizzadeg.25 g jäst
2 dl Ljummet vatten
1 msk olja
1 tsk salt
6-7 dl vetemjöl


Fyllning.Tomatsås (se recept)
Ost
Bacon/Skinka/Champinjoner/Korv

Rör ut jästen i vattnet. tillsätt olja, salt och större delen av mjölet.
Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa 30 min.
Kavla ut degen till en rektangulär platta.
Lägg på fyllningen, rulla ihop. Skär bitar som läggs i formar.
Grädda på 225 gr


Dessa pizzabullar passar utmärkt att äta både kalla och varma, kanske till en kall öl.

Tomatsås
Recept på min Tomatsås
 
1 burk tomater av bra kvalitet, gärna körbärstomater
½-1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
Olivolja
Pizzakrydda eller Organo
Salt, Peppar

Skala och hacka lök och vitlök.
Fräs i olivolja (snåla inte med oljan)
några minuter tillsätt örtkryddan.
Häll av och spara vätskan från tomaterna, tillsätt tomaterna
Låt småputtra 10 minuter på låg värme.
Späd eventuellt med lite tomatvätska.
Mixa tomaterna och smaka av med salt och peppar




Efter en tur till skidbacken med barnbarnet under söndagen blev det söndagsmiddag.
Köttet som jag serverade, hade jag lagat i ugnen i ca 10 timmar på låg temperatur.
Till det serverades ugnsrostad potatis och motötter, kantarellsr, pressgurka och gelé samt en sås gjord på skyn från köttet som jag silade av och kokade ner och tillsatte grädde och gelé.


Högrev i ugn                                                                                   Klart för servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar