lördag 21 april 2012

Räkbakelser

Revben är kladdig mat, men gott i bland.
Hittade billiga revben när jag handlade till helgen. (Givetvis svenskt kött) I dag jobbade jag några timmar på Gästis  med en catering till jägarförbundet, passade då på att koka mina revben i en lag av vatten, lök, salt, svartpeppar och lagerblad. De blir så mycket bättre när man grillar dem om de är förkokade. Då räcker det att glacesa dem under grillningen.
Till förrätt hade jag gjort små räkbakelser fyllda med lax och purjolök samt räkor och ägg.



Använd alltid färska räkor eller handskalade räkor i lag. Ett dyrare alternativ men smaken blir så mycket bättre..











Grillade och klara för servering.














Jag serverade dem med stora potatisklyftor och en kall sås gjord på creme fraich, grillad paprika, örter, vitlök och BBQ-sås. Var inte rädd att använda kryddor i kalla såser. Tänk på att creme fraich dämpar smakerna. Såsen smakar ofta mycket mer dagen efter.

Jag önskar er en Trevlig Helg!
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar