måndag 9 april 2012

Familjemiddag!

Annandagspåsk sista lediga dagen innan en ny arbetsvecka börjar.
I dag har vi haft Thords föräldrar, barn och barnbarn på middag, familjen börjar bli stor nu när barnen har börjat bilda egna  familjer så vi får dela upp dem. Mina föräldrar, syster med man och mina barn hade vi på middag skärtorsdagen.
Förr  åkte vi hem till våra föräldrar under storhelgerna på middag  men de börjar bli till åren och orkar inte med några större bjudningar längre.
Men det är väl tidens gång, nästa generation får ta över..
















När det är familjemiddag är det ofta kött på menyn! Alla barn älskar kött!
Inget undantag denna middag.


Till förrätt hade jag lagat Ostpaj
 (på västerbotten ost) men det går även bra med
Boxholms årgångsost eller Svecia. Till det serverade jag  Parmaskinka, sallad och karamelliserad rödlök.





Rotfrukter färdiga för rostning.
Potatis
Morötter
Palsternacka
Rotselleri
Kålrot







Rostade rotfrukter serverad med  Ruccola, svarta oliver, kapris och en
dressing gjord på:
Olivolja
Vitt vin
Senap
Vitlök
Honung
Majonäs
Salt, Peppar




Rostbiff, brynt i stekpannan, rullad i citron och kryddor.

Stek i ugnen på 150 gr till köttet har en innertemperatur på 55 gr.
Låt vila 10-15 min.
Skär i tunna skivor gärna med skärmaskin.







Här har jag serverat rostbiffen med en sås gjord på:
Olivolja
Honung
Balsamvinäger
Sötsur sår
Färska kryddor
Salt, peppar






Choklad mousse serverad med grädde, hallon och rostad musli.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar