fredag 6 april 2012

Långfredag!

Vaknar upp till ännu en  morgon med snöstorm i April!!
Men med snöstormen försvann även en del måsten, så som trädgården. Efter halva dagen i sängen under täcket bestämde jag mig för att tillbring några timmar i köket.
Tänk när jag var barn, då var långfredagen världens längsta dag. Inga affärer var öppna, radion speladade bara sorgemusik. I dag är det skillnad, allt pågår som vanligt..

Men när det är så ruggigt ute kan det vara gott att äta en förrätt som är varm..
Här har jag gjort en förrätt av ugnspannkaka, kantareller och lingon.
Ugnspannkaka går utmärkt att servera både varm och kall. Jag brukar även servera den med en röra gjord på räkor, majonäs, dill och rödlök.


Pannkaksrulle fylld med kantarellcremé ugnsgaratinerad med ost och serverad med lingonsås.

Lammytterfilé serverad med potatisterrin och en sås gjord på Balsamico och rödvin smaksatt med soltorkade tomater och oliver.
Såsen är mycket smakrik och passa utmärkt till lammets milda smak.
Potatisterrinen är smaksatt med västerbotteost, timjan och vitlök.

ETT TIPS!
Tycker du det är svårt att smaksätta potaisgratäng/potatisterrin. Koka upp grädde/mjölk med salt och peppar och eventuellt vitlök. Vätskan ska vara översaltat. Potatisen äter upp saltet under tillagningen och det innebär att du  får en perfekt smaksatt potatisgratäng/potatisterrin. Men om receptet innehåller ost får du tänka på att osten har en sälta som gör att du kan få minska på saltet.

Kokosparfait med rommarinerade apelsiner samt rostad kokos.

Den här desserten är en försmak av sommar och sol!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar