lördag 14 april 2012

Paj med skinka och champinjoner

Äntligen skiner solen, tyvärr är vinden fortfarande iskall.. Men det hindrade inte oss från att intaga dagens lunch på altenen.
Även hunden är lycklig att solen skiner..

















Denna paj åt jag första gången i början av 80-talet hemma hos en arbetskamrat Anita, som jag hade  när jag arbetade på en kirurgavdelning (81 B) på centrallasarettet i Eskilstuna (heter numera Mälarsjukhuset).
Tyvärr har Anita gått ur tiden för några år sedan.

Vet inte hur många gånger jag har lagat denna paj under åren, men många gånger är det!!
Det är också en av barnens favoritpajer.


Paj med fyllning av champinjoner, skinka/bacon och vitlöksost

Med skogschampinjoner får man än fylligare svampsmak. Tyvärr blir färgen på pajen mera brunaktig.








Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 gr smör
3 msk vatten

Fyllning
200 gr skinka/bacon
200 champinjoner
150-200 gr vitlöksost typ Philadelphia vitlök och örter
2-3 dl grädde
riven ost
salt och peppar

Gör pajdegen, låt vila i kyla innan gräddning.
Förgrädda 10-15 minuter.
Skiva champinjoner och skinka/bacon
Fräs till all vätska har försvunnit
Tillsätt vitlöksosten  och grädde. Låt småkoka till det tjocknar.
Krydda med salt och peppar.
Häll i det förgräddade pajskalet, täck med riven ost.
Grädda ca 20 min i 200 gr.
Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar