måndag 14 maj 2012

Ledig dag!

Ledig!! 
Det vet jag inte, men jag har varit hemma i alla fall. Tog en tur till handelsträdgården på morgonen, älskar att gå där bland växterna.  Hunden och jag tog även en promenad i hagen och plockade en stor bukett med Gullvivor.

Resten av dagen har jag tillbringat framför datorn med bokföring.












I dag blev det både förrätt och varmrätt till middag. Låter lyxigt på en måndag eller hur? Men som jag har jobbat helgen känns måndagen som helg.

Hade köpt frysta färdigkokta musslor i lösvikt, dessa gratinerade jag med en toppning gjord av vitt bröd, vitlök, persilja, parmesanost och olivolja.
Serverade dem med bröd och en klyfta citron.










Fruktspäckat kalkonfilé

Jag tycker kalkonfilé är godare en kyckling. Har ni aldrig köpt och tillagat kalkonfilé så tycker jag ni ska pröva det.
Här har jag späckat den med en röra av rödlök, torkade fikon och aprikoser som jag fräste ihop med lite vitt vin. Smaksatte röran med lite sötsur sås för att få lite sting på fyllningen. Rullade sen in kalkonfilén i lufttorkad skinka.
Brynte den hastigt i stekpannan för att sedan steka den färdigt i ugnen på låg temperatur. 150 gr ca 25 min. Kalkon kan lätt bli torr.


Den kvarvarande röran kokade jag ihop med vitt vin, grädde skyn från stekpannan och lite kycklingfond till en sås. Mixade den slät och kryddade med salt och peppar.
Jag serverade kalkonen med stora potatisklyftor och grönsaker.

Var inte rädd att prova nya smaker i din matlagning.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar