lördag 4 augusti 2012

Myskväll med Thord

Tänk i går var mina första lediga fredagkväll på mycket länge. Efter att ha tillbringat några timmar på Hällagården i Borensberg med dukning för ett stort bröllop som ska gå av stapeln idag  avslutade vi med lite god mat och dryck.

Toast skagen
Toast skagenRäkor
(krama ur vätskan om räkorna ligger i saltlake)
Rödlök
Majonäs
Dill
Pressad citron
Salt, peppar
Smaksätt gärna med lite Sweet sourer sauce.
Smakar underbart i hop medr räkorna/citronen.
Servera med stekta brödskivor, sallad, citron och en dillvippa


Skagenröran  blir godast om man använder färska räkor eller de handskalade som finns inlagda i saltlake på plastburk, Det är ett dyrare alternativ, men mycket godare. Skippa de frysta!!


Baconlindad Rostas med rödvinsås och potatismos

Jag älskar potatismos!! Äntligen kan man göra den av färsk potatisen.

Rostasbiffen liggger på en bädd av gröna bönor som jag har wookat i lite olja. Bönorna har fortfarande sin krispighet kvar.








Kvällen avslutades med en dessert tillsammans med ett litet glas rom.
Mannen (Thord) i huset puffade på en liten cigarr.. som avslutning på en god middag.


Chokladrulle med marinerade jordgubbar och grädde.

Smörkrämen i rulltårtan har jag smaksatt med lite rostad kokos.
Jorgubbarna är marinerade i mandellikör.

En enkel och god dessert..








Idag blir det servering på bröllopet i Borensberg.
Jag hoppas brudparet får en solig dag så brudskålen kan drickas ute i trädgården.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar