måndag 8 oktober 2012

Äpplepaj med glass och kolasås

Det här är världens godaste paj säjer min man!!
Receptet hittade jag i boken Östgötamat och ursprungligen är den gjord med rabarber men den är lika god med äpplen.

Jag har förändrat receptet lite under åren, bytt ut lite av mjölet  mot havregryn det vita sockret är bytt mot råsocker och så har jag lagt till mandelmassa och kanel.

Äpplepaj serverad med glass och kolasås

Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 dl Havregryn
1 dl Råsocker, strö
150 gr Smör
1 tsk Bakpulver
Arbeta snabbt i hop en deg och tryck ut den i en form med avtagbar kant. Klä formens botten med bakplåtspapper (Käm fast det)

Låt vila i kylskåpet en stund.



Fyllning
4-5 Äpplen skalde, delade i bitar och kokade med syltsocker till de är mjuka och mosiga. Smaka er fram hur mycket socker som behövs.
Riven Mandelmassa
2 dl Creme fraich
1 ägg
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
Börja med att täcka botten på pajskalet med riven mandelmassa.
Fyll pajskalet därefter med den avsvalnade äpplemoset.
Vispa i hop creme fraich, ägg, kanel och vaniljsocker och häll det sedan över äpplemoset i pajen.
Rör försiktigt med en gaffel så smeten blandar sig lite med äpplefyllningen.
Grädda ca 20-25 min i 200 gr Varmluft 180 gr

Kolasås
1 dl grädde
1 dl Sirap
1 dl socker (jag använder Muscovadosocker)
Blanda allt i en kastrull och låt koka ca 10 min.

Servera pajen ljummen med glass och lite kolasås.
Garnera gärna med granatäpplekärnor, finns numera i frysdisken.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar