onsdag 10 oktober 2012

Rotfruktsgratäng med Biff

Varför går lediga dagar så mycket fortare en dagar man jobbar?
Hade glömt att jag hade lovat dottern att göra smörgåstårta till pojkvännen som fyller år i morgon. Vilket omkullkastade alla planer för dagen. I stället för handelsträdgården blev det City Gross.

Smörgåstårtan förberedd, kvällens middag avklarad.
I dag hottade jag upp biffen som vi åt under helgen med ny sås och rotfruktsgratäng. Försöker i den mån det går att inte kasta mat utan återanvända den i en ny rätt.

Biff är inte god att värma så jag brukar bara servera den med en varm skysås och riktigt  varma tillbehör.
Såsen är ett recept från Allt om mat.










Örtsås
3 msk olivolja
3 msk honung
3 msk balsamvinäger
salt, peppar
4 msk örtkryddor (jag brukar använda frysta Provencal )
Jag brukar alltid komplettera med rostad vitlök och färsk Chili.
Värm honung i en kastrull, blanda i resterande ingredienser och låt allt bli varmt.
INTE KOKA!!

Rotfruktsgratäng
Skala och grovriv rotfrukterna (potatis, palsternacka, kålrot, rotselleri, morot)
Purjolök
Äpple
Vitlök
Grädde
Blanda allt i en ugnsform.
Koka upp grädden, smaksätt med vitlök, salt och peppar. Tänk på att vätskan ska vara översaltad.
(Lättare att smaksätta gratängen om grädden kokas upp ihop med krydderna)

Nu är det dags att sjunka ner i soffan och titta på TV innan John Blund säger God Natt!!
Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få några kommentarer på mina inlägg. Eller om ni lagar maten och mina recept är helt felskrivna, även det är en kunskap i sig själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar