söndag 11 november 2012

Carpaccio på oxfilé

Har haft svårt att hinna med att vara inne på bloggen i veckans som varit. Har tillbringat några dagar hemma i Eskilstuna hos mina föräldrar, släktingar och även träffat en gammal kompis sen ungdomsåren för en lunch.

Torsdagen åkte jag och en släkning/kompis från Eskilstuna upp till mässan, Mitt Kök! Den var sevärd, och det fanns myckt roligt att handla. Jag kom hem med kryddor, Ölänska Isterband, Parmesanost och Praliner. Nästa gång ska jag inte ha bilen med mig med tanke på hur mycket vin det  fanns att provsmaka...

I dag har jag lagat mat till mannen i huset.

Carpaccio på oxfilé
Serverad på en bädd av ruccola, rostade pintjenötter, riven parmesan och en god olivolja.










Gårdskyckling med Senap och dragonsås
Vanligtvis brukar jag använda senap i såsen men idag provade jag att använda senapsfrö både gula och bruna som fick fräsa tillsammans med lök och torkad dragon. För att få sötma i såsen fick det bli en skvätt Sherry.








Pavlova med lemoncurd, grädde och hallon.

Märängsmeten utspritsad och färdiga för ugnen.












Söt maräng möter syrlig lemoncurd, grädde och söta hallon.
Lemoncurd är lätt att göra och håller sig länge i kylskåpet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar