fredag 1 mars 2013

Pasta

Vaknar upp till ännu en dag med sol.
Vilken lyckokänsla det är när man hör fåglarna kvittra sina vårsånger.
Denna vecka har det inte blivit så mycket matlagning, har bara lagat pasta en kväll när det kom barn på middag. Jag älskar pasta, riktig pasta, inte fullkorn!!

I den här pastan har jag gjort såsen på grädde och grönmögelsost ofta använder jag Gorgonzola men jag tycker det går lika bra med någon annan smakrik grönmögelost. Tänk bara på fetthalten, den kan inte vara lightost för den smälter sämre och såsen kan bli grynig.

Strimlade ner skivor av picnicbog som jag stekte och blandade ner i pastan tillsammans med trattkantareller.












Pastasås
Lök
Vitlök
(Vitt vin)
Grädde
Grönmögelost
Kalvfond (var förstigtig med den, den kan lätt ta över smaken i såsen)
Salt, peppar
Hacka lök och vitlök och fräs dem i lite smör/olja utan att den tar färg. (Tillsätt vin och låt det mesta koka in)
Tillsätt grädde och ost, låt såsen koka på svag värme tills all ost är smält.
Smaksätt med lite kalvfond, salt och peppar.

Såsen behöver inte redas som den ska blandas ner i pastan, späd eventuellt såsen med lite pastavatten om pastan blir klibbig.

Servera gärna en sallad till.

Tomatsallad
Tomat (urkärnade och tärnade)
Rödlök
Persilja
Chili (hackad)
Ruccola

Dressing
Olja
Vinäger
Honung
Salt och peppar
(Vitlök)

Nu ska solbrillorna på och boken (hörlurarna) pluggas in i öronen, dags för hundens morgonpromenad..
Önskar alla en trevlig fredag!
Monika

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar