onsdag 20 mars 2013

Schweizisk Schnitzel

Många tycker att våra matpriser i Sverige är höga, och det är de väl om man jämför med en del andra länder i Euorpa. Men jag tycket ändå det går att hålla ner matkostnaderna och ändå äta bra mat. I dag är vi bara två i hushållet men under många år har vi varit fem, sex och i bland sju till middag.
Det handlar mycket om planering och att följa årstiderna. Man får byta ut isbersallad, gurka och många andra grönsaker som är väldigt dyra under vintern till mer rotfrukter.När det gäller kött/kyckling är det billigare att handla storpack, det kan skilja 20 kr/kg. Även om vi bara är två i hushållet i dag så försöker jag handla storpack och sedan förpacka om det när jag kommer hem.

Här kommer ett recept på en billig och god kötträtt. Köttet jag använder är färsk skinka i skivor.

Schweizisk Schnitzel
med paprikasås, potatismos och stekt brysselkål
















Skivor av färsk skinka, beräkna 1 skiva/port
Rökt skinka i skivor
Ost jag använder finsk Emmentaler men det går lika bra med frukostosten.
Senap
Mjöl
Ägg
Ströbröd eller Panko
Salt och peppar
Jag brukar banka ut köttet om skivorna är tjocka för att få en kortare stektid.
Lägg ut skinkskivorna
Bred senap på köttet
Lägg på rökt skinka och ost, vik i hop så den blir dubbel, stäng köttet med en tandpetare.
Panera i mjöl, ägg och ströbröd/panko (Panko är asiatiskt ströbröd finns numera att köpa i vanliga livsmedelsaffärer. Paneringen blir mycket krispigare)
Krydda köttet med salt och peppar.
Stek köttet på medelvärme i olja och smör.

Paprikasås med örter
½ gul lök
ca ½-1 dl Grillad paprika på burk
1-1½ msk Kalvfond
3 dl grädde
1-2 msk Örtkryddor Provencale (finns i frysdisken)
Hacka löken och fräs i olja utan att den tar färg.
Tillsätt örtkryddor och den grillade paprikan, fräs ytterligar några minuter
Häll på grädde och kalvfond, låt puttra på svag värme i ca 10 min
Mixa såsen och krydda med salt och peppar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar