söndag 5 maj 2013

Grillade revben

Lördag och söndag har jag tillbringat  i Mjölby med ADR-kurs. Innan jag åkte på lördagsmorgonen instruerade jag mannen hur han skulle förbereda maten till kvällen. Min man är inte så ofta i köket och lagar mat kan jag berätta, eller sanningen är att han aldrig lagar mat.. Han brukar hjälpa mig med disken när jag skapar. 

På menyn stod det grillade tjocka revben, salsa och ugnsrostad potatis.
Revbenen hade jag förkokat ca 30 min, så det han skulle göra var att lägga revbenen i en marinad bestående av kryddor och hacka ner grönsakerna /frukten till salsan. Jag älskar salsa, det ser fräscht ut och smakar underbart ihop med grillat. Grillar gör däremot min man, då är det jag som servar med en öl eller drink och är ett trevligt sällskap på altanen.

Gör en kryddblanding av:
Grillkrydda
Spiskummin
Salt
Svartpeppar
Smörj in köttet i kryddblandningen och låt dem stå och dra ca 1 tim i rumstemperatur.









Glace
2 msk oystersås
1 msk soyasås
1 msk honung
2 klyftor pressad vitlök
1 msk sambaloelek
Saften av en lime










Pensla revben med glacen under grillningen.
Receptet på revbenen kommer från Tv-programmet Landgång.


                                                                                                         Salsa
Mango eller ananas
Rödlök
Paprika olika färger
Chili
Persilja
Vitlök
Pressad lime
Färsk ingefära
(salt och peppar)








Hacka alla grönsaker och frukt smått.
Smaksätt med pressad lime och riven ingefära.
krydda med (salt och peppar)


Jag lovar att det smakade underbart gott!!


Efter avslutad kurs i Mjölby, packar jag bilen för att åka vidare till Gotland.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar