söndag 19 maj 2013

Ostpaj med vilda smaker och Fiskgryta med aioli.


Snart är även denna helg över.
Jag kan säga att denna söndag bara har runnit iväg, jag har inte gjort något vettigt av denna dag. Men man måste väl kunna unna sig sådana dagar också.
Dags för en ny vecka, även den kommande veckan ska jag vara på resande fot. Därefter blir det fjorton dagar semester.

Fredagen hade vi bästa vänner på middag, på menyn stod det ostpaj och fiskgryta.
Till pajen använde jag en köpt rulle smördeg och västerbottenost. Pajen serverade jag portionsformar som jag toppade med grönsaker och en röra gjord på bl a rökt kött och philadelphiaost.

Ostpaj med vilda smaker
Ostpaj på smördeg
Beräkna en rulle smördeg till 4 port.
4 portionsformar 12 cm i diameter.
Klä pajformarna med smördeg.
Strö ett lager med ost i formen.
Vispa ihop 2 ägg och 2 dl grädde,
krydda med salt och peppar.
Häll i ca 1 dl äggstanning i varje form och grädda.
200 gr ca 10 min.



Oströra

Philadelphiaost
Rökt älgkött
Lingon
Sherry
Färsk timjan
Salt och peppar
Strimla köttet och blanda med osten.
Rör försiktigt ner lingon och hackad färsk timjan.
Tillsätt Sherry och krydda med salt och peppar.
Servera pajen ljummen med oströra och sallad.

Som ni läst i ett tidigare inlägg har jag varit på kundbesök i Strömstad, jag passade då på att handla räkor, havskräftor och rökt lax när jag var där. Kräftorna garnerade jag fredagens fisksoppa med. Den här fisksoppan har kocken Björn på Borensbergs Gästgivaregård lärt mig laga. Han använder sig aldrig av några mått som tsk eller deciliter, utan hans smått är en skvätt eller det är bara att häva i lite. Jag har försökt skriva ner hur mycket jag har använt av ingredienserna men använd receptet som en handledning och smaka er istället fram.

Fisksoppa med citronaioli

















4 port.
1 st Fänkål
1 stor gul lök
2 st morötter
4-5 st normalstora potatisar (fast sort)
Sockerärtor
Ca 500 gr fisk torsk, lax
Räkor
3-4 dl vitt vin
3-4 msk fiskfond
(Pressad citron)
5 dl grädde/ alternativt grädde och mjölk
Salt och peppar

Skiva lök och fänkål, fräs i smör utan att det tar färg
Skala och slanta morötterna.
Skala och tärna potatisen
Tillsätt morötterna och potatisen i grytan.
Häll på vin och tillsätt fiskfond, (citron) låt puttra tills potatis och morötter är nästan mjuka,
ca 10 min.
Tillsätt därefter grädde. låt koka upp igen. låt puttra ca 10 min, eller tills potatisen är mjuk.
Dela fisken i mindre bitar och lägg i även den i grytan, låt puttra på låg värme tills fisken är färdig ca 5 min. tillsätt därefter sockerärtorna.

Servera grytan i varma tallrikar tillsammans med räkor och citronaioli.
Garnera gärna med havskräftor, klyftor av citron och dill.

Citronaioli
Majonäs
Vitlök
Pressad citron
Rivet citronskal
Salt och peppar

Jag lovar att ni gör succé med denna gryta!!


 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar