fredag 10 maj 2013

Potatissallad

Sommar, sommar, sommar.
Jag älskar denna korta årstid. Samma glädje som jag känner när björkarna börjar bli gröna, lika stor är sorgen och paniken när hösten och kylan börjar närma sig igen. Jag vill leva intensivt denna korta tid, önskar jag inte behövde sova. Vill vara ung igen, vill vara på fest och sen strosa hem i sommarnatten, kanske ta ett bad i någon sjö i den ljusa sommarnatten. Sånt som man gjorde i sin ungdom innan man fick alla krav och måsten att bära. Jag har under senare år blivit känslig för kyla och drag på mina leder vilket gör att vintern börjar  kännas jobbigare för varje år som går. Dags att sluta drömma och återkomma till verkligehten.

Jag är åter tillbaka på fastlandet efter några jobbdagar på Gotland. Jag känner mig alltid full av insperation när jag har varit ifrån köket några dagar, jag förstår inte de som tycker matlagning är tråkigt.
I dag hade vi grillade nötburgare med kletig potatissallad  och salsa på menyn i Hagbacken. Jag gillar egentligen inte potatissallad som är gjord på créme fraish och majonäs, men denna är ett undantag. Den är smaksatt med pressad citron och sweet chilisås vilket gör att lite av kletigheten försvinner. Jag bytte ut purjolöken mot kajp denna gång som jag fortfarande hade lite kvar.  I bland blandar jag även i tärnat äpple.




 

Potatissallad ca 4-5 port.
1 kg färsk potatis
2 dl créme fraish
ca 2 msk majonäs
1 dl hackad smörgåsgurka
1 dl strimlad purjolök/salladslök/
2 msk sweet chili sås (sötsur)
pressad citron.
Salt och peppar
Börja med att koka potatisen, som det inte finns svensk färsk potatis just nu så använde jag Felix frysta färsk potatis. Den är helt okej tycker jag.
Blanda cremé fraish med majonäs, gurka, strimlad lök och sweet chilisås.
Krydda med salt, peppar och pressad citron.
Halvera eller tärna potatisen och tillsätt den.

Salsa





Den här salsan gjode kocken på TV4 i morse.
Den inehåller grovrivna tomater och mango, hackad rödlök och vitlök.
Dressing på olja, vinäger salt och peppar.
Jag smaksatte även med chili och lite honung.



Middagen åt vi på altanen i värmen från de sista solstrålarna för idag.
I skrivande stund vräker regnet ner utanför fönstret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar