lördag 11 maj 2013

Räksallad

Hallo!
Jag måste erkänna att jag är nyfiken på vilka ni är därute som läser min blogg. Det är en konstig känsla när man upptäcker att det är inte bara är de närmast sörjande som läser bloggen. Hur vet jag det? Jo det ser jag genom bloggstatistiken, jag kan givetvis inte se vem som har varit inne på bloggen men jag ser antalet besökare. Och under de senaste månaderna har jag haft fler besökare en jag haft tidigare.

Jag hoppas att jag med min matblogg kan inspirera er i köket. Som ni förstår älskar jag att laga mat.
I bland visar jag bara bilder på det jag lagat, ibland skriver jag vilka ingredienser jag använt men inga mått och ibland får ni ett recept att laga efter. Se receptet som en handledning i matlagningen, det viktigaste är att man smakar på maten man lagar, ibland får man smaka många gånger innan man hittar rätt balans med kryddorna.

Till kvällens middag!
När det är sommar och sol, smakar det gott med en sallad, en av mina favoriter är räksallad, gärna serverad med ett gott bröd och kanske ett glas rosévin. Jag använder ofta de handskalade räkorna som finns att köpa på burk om jag inte köper färska. De handskalade räkorna är betydligt dyrare en alternativen som brukar finnas i kyldisken, men de smakar så mycket mer.


















Räksallad
Sallad, välj gärna olika sorter
Räkor
Sockerärtor
Gurka
Ägg
Majonäs
Dill
Jag använde även några skedar av salsan från gårdagen,
(Riven tomat och mango hackad rödlök, vitlök och chili)
Pressad citron
Salt och peppar
Låt vätskan från salsan rinna av, innan den blandade med salladen.
Istället för dressing, hackade jag ner kokta ägg som jag sedan blandade med majonäs, dill
och pressad citron.  Kryddade röran med salt och peppar.

Jag varierar mina sallader efter vad som finns i mitt kylskåp..

Önskar er en trevlig kväll!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar