måndag 20 maj 2013

Sparris med citronsmörsås och räkor

Tänk vad man kan göra med ett kilo färska räkor!
Vi har lunchat på dem, gjort en räkfond på skalen som sen blev en räksoppa och de räkor som var kvar använde jag till lördagens förrätt.

Sparris med citronsmörsås och räkor.


Sparris är en av mina favoritgrönsaker, just nu kan man verkligen frossa i dem. Det är ofta bra pris på dem nu på försommaren. Jag steker sparrisen i olja istället för att koka dem, tycker det blir godare och krispigare.
Jag brukar beräkna 5 sparris/person som förrätt

Citronsmörsås
1 dl vitt vin
½ dl pressad citron
2 msk grädde
Smör
Salt och peppar

Häll vin och citron i en kastrull, låt puttra tills det nästan har reducerats helt.
Tillsätt grädden och låt det reducera ner igen tills nästan inget återstår i kastrullen.
Börja sedan vispa i klickar av smör tills såsen får en bra konsistens och smak.
OBS! Den får inte koka
Krydda med salt och peppar.
Det här såsen är lite knepig att göra, den ska inte smaka smör och heller inte vara besk av citronen.

Serverade även ett glas räksoppa till.

I skrivande stund sitter jag på altanen och njuter av kvällsbrisen.
Trevlig kväll!
Monika




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar