torsdag 27 juni 2013

Fiskrullad fylld med lax.

Trött!
Jag känner mig helt orkeslös idag, kan det bero på det tråkiga vädret? I går körde jag bil från Göteborg till Linköping i ett konstant regnande. Efter Jönköping gick det knappt att se vägen på grund av regn och tät dimma.

Efter allt grillande runt midsommar, kändes det skönt att bryta av med fisk. Jag har tidigare tyckt att fisk är ganska tråkig mat, men har de senaste åren faktiskt ändrat uppfattning. Kanske mycket på grund av Björn, kocken på Borensbergs Gästgivaregård. Det här är en av fiskrättarna som jag lärt mig av honom.

Björn använder sig aldrig av några mått utan han menar att det är bara att häva i lite. Kanske svårt om man inte har smakat eller lagat rätten tidigare. Jag tycker jag har fått ihop ett bra receptet, men har ni frågor får ni kontakta mig. Tänk bara på att inte snåla med kryddningen av laxfärsen.

Jag använde rödspätta, men det går att använda annan fisk. Det viktiga är att den går att rulla.


















ca 4 port
800 gr Rödspättafilé
ca 300-400 gr färsk lax
ca ½-1 dl grädde
1 ägg
Pressad citron
Dill
Salt och peppar
  • Börja med att krydda filéerna med salt och peppar,
    rulla dem sedan och ställ dem på högkant i en smord form. De bör stå lite trångt.
  • Skär laxen i mindre bitar och kör den sedan i en matmixer tillsammans med grädden
    och ägget till en färs.
  • Smaksätt med citron, dill och salt och peppar.
  • TIPS!
    Platta ut lite fiskfärs och stek, för att smaka om färsen är rätt kryddad.
  • Lägg över laxfärsen i en spritspåse, spritsa färsen i fiskrulladerna.
  • Tillaga på 175 gr ca 15 min. beror på valet av fisk och
     hur tätt rulladerna står i formen.
  • Använd vätskan från fisken till sås.

















Jag serverade fiskrulladerna med vitvinssås, räkor. sockerärtor
och färsk potatis.

Det blev lite fiskfärs över som jag ska göra en fiskburgare av...
Det är snart dags för lunch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar