lördag 27 juli 2013

Fröknäcke med ädelost och päronmarmelad

Hittade ett recept på fröknäcke i en av alla mina mattidningar som ligger spridda i huset. Brukar försöka hålla mig borta från recept där det står, "degen ska vara kladdig" Det brukar inte bara vara degen som är kladdig utan även jag och mitt kök. Hatar att städa deg..
Men denna gång gjorde jag ett undantag.

Receptet innehåller mycket frön, men nästan inget mjöl. Det var ingen deg utan mer en smet, men det gick snabbt och enkelt att röra ihop den.

















2 Plåtar
2 dl havregryn
1 dl grovt rågmjöl
1 dl helt linfrö
1 dl solroskärnor
½ dl sesamfrö
3/4 tsk salt
3½ dl ljummet vatten.
  • Lägg havregrynen i en kastrull och häll på så mycket
    vatten att det täcker grynen. Koka dem 1-2 min. Låt
    rinna av noga genom sil.
  • Blanda ihop alla ingredienser, jag tyckte det funkade bäst med
    en ballongvisp. Låt vila 30 min
  • Sätt ugnen på 180 g och varmluft.
    Bred ut smeten tunt på två bakpappersklädda plåtar.
    Det var kletigt!!
  • Sätt in en plåt på mitten av ugnen och den andra i nedre delen
    Grädda dem i 20 min. Byt plats på plåtarna och fortsätt gräddningen
    i 20 min. Öppna ugnsluckan lite på glänt och grädda ytterligare 20 min.
  • Låt brödet svalna och dra av bakpappret. Låt kallna på galler
    och bryt i bitar.
Knäckebrödet blev jättegott!
Jag kokade lite päronsylt/marmelad som jag serverade till brödet tillsammans med mögelost.

Päronsylt/marmelad
500 gr päron, Försök hitta päron som är riktigt mogna.
250 gr syltsocker
3 msk Xante Päronkonjak,
det går givetvis att byta ut Xante mot några msk vatten.
  • Skala, kärna ur och tärna ner päronen
  • Lägg päronen i kastrull tillsammans med Xante och syltsocker. Låt koka upp, rör så det inte fastnar.
  • Koka till päronen har kokat sönder. Mina päron var lite för hårda för att koka sönder.
  • Häll upp på sylten på en ren burk, förvara sylten svalt.
Syltsocker är en fantastisk uppfinning, dyrare än vanligt socker. Men man får ett bra resultat när man kokar sylt och marmelad.

Hoppas ni får en lugn och skön lördag!
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar