fredag 26 juli 2013

Gazpacho

När jag smakade Gazpacho första gången i Spanien för många år sedan så tyckt jag det var blä..!!
Jag har förstått nu många år senare att det finns även god Gazpacho.

Gazpacho har sitt ursprung i regionen Andalusien i Spanien, det är en kall grönsaksoppa som är baserad på tomat. Det finns många olika recept på soppan om man googlar. Ibland kallas den även sommarsoppa, kanske för att soppan främst äts under de varma månaderna.
Träffade en kvinna för några år sedan som berättade attt hon alltid hade en kanna Gazpacho i kylen under sommaren som hon läskade sig med under varma dagar. Jag föredrar nog att läska mig med ett glas kallt rosevin...

Min soppa har jag har gjort efter James Olivers recept.
Det är viktigt att tomaterna är riktigt mogna annars uteblir lite av smaken.
Jag kryddade min soppa även med lite örtsalt, det gjorde inte James..
Serverade Gazpachon med ugnsgratinerat surdegsbröd.
Glas inhandlade på loppis, bricka Götas Boning Borensberg


















James Olvivers Gazpacho 4 port
Ca 100 gr dagsgammalt bröd
2 msk rödvinsvinäger
1 gurka, skalad, urkärnad och grovt hackad.
2 röda paprikor, urkärnade och grovt hackade
1 vitlöksklyfta
6 mogna tomater, urkärnade och grovt hackade
Olivolja
Salt och peppar
Ev kallt vatten till spädning
Smörgåskrasse till servering
2 salladslökar, tunnt skivade på snedden
  • Riv det dagsgamla brödet i småbitar och blötlägg i
    rödvinsvinäger i ca 2 min.
  • Lägg det sedan i en matberedare tillsammans med
    gurka, paprika, vitlök och tomater och kör till slätt.
  • Tillsätt en rejäl skvätt olivolja medans maskinen går.
  • Krydda med salt och peppar.
  • Om soppan är för tjock tillsätt lite vatten
    och kör igen.
  • Ställ i kylen.
  • Soppan ska vara riktigt kall när den serveras.
Jag tycker denna soppa passar bäst som förrätt eller i småglas på en buffé.
Jag ska göra soppan igen, men på mitt vis..
Återkommer med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar