torsdag 4 juli 2013

Kantareller


Jag hittade kantareller, ringde glatt till min mor och berättade det. Hon kontrade med att hon hade också varit i skogen och hittat kantareller sådär en sex liter, jag fick ihop knappt en liter. Phu! Det var så mycket mygg i skogen att man hade behövt ett bad i djungelolja innan man gick ut och plockade.




































Jag stekte kantarellerna, kryddade med salt, peppar och färsk timjan. Hällde sen på lite grädde som fick koka in. Serverade kantarellerna med baconlindad fläskfilé och stekt potatis.


















Jag hittade inte så mycket svamp men det fanns mängder av mogna blåbär. Så i morgon blir det en ny tur till skogen, men denna gång i sällskap med mannen i huset. Vägrar plocka blåbär själv, det är så tråkigt..

Vår mor har släpat oss barn till skogen under hela vår uppväxt, vilket gör att jag avskyr att plocka bär. Men min mor älskar det vilket har medfört att vi alltid har fått bär av henne. Men nu orkar hon inte gå i skogen på samma vis längre, så nu måste vi plocka själva ifall vi vill ha blåbär till vår morgon smoothie.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar