lördag 27 juli 2013

Kycklingsallad

Jag försöker återanvända alla matrester i vårt hushåll. Och rester blir det, för det är svårt att laga mat till två personer. Jag äter ofta rester till lunchen och ibland skickar jag matlådor med barnen.
Det som går att frysa brukar åka in i frysen, det kommer alltid dagar när man är för trött och sliten för matlagning. Det viktiga är att man har ett sortiment av basvaror i kyl och skafferi. Då kan man alltid få ihop en bra middag även om man använder rester. Och det behöver inte alls kännas som man äter samma mat flera dagar i rad.


Dagens lunch!
Kycklingen är rester från en tidigare middag i veckan som jag har piffat upp med lite grönsaker. Och vips hade jag en fräsch kycklingsallad.


















Baconlindad kycklinglårfilé eller
Grillad kyckling
Romansallad
Cocktailtomater
Gurka
Krasse
Salladslök
Paprika
Halloumiost
Salt och peppar
Olja
  • Skölj salladen och riv den i mindre bitar
  • Dela ner paprikan i mindre bitar. Lägg paprikabitarna i
    en liten ugnsform.
  • Ringla över olja och krydda med salt och peppar,
  • Ugnsrosta 5-10 min i 225 gr. Paprikan blir sötare i smaken när den ugnsrostas.
  • Tärna Halloumiosten och stek den i olja på medelvärme
    tills den börjar få färg.
  • Skiva/strimla gurkan och halvera tomaterna
  • Montera salladen direkt på tallrikarna.
  • Börja med salladen därefter de kalla grönsakerna.
  • Sist den varma paprikan och halloumiosten.
  • Toppa med (varm) kyckling,
  • Ringla dressing över den färdiga salladen.  
Dressing
1 del vit balsamvinäger
2 delar Olivolja
Riven vitlök
Honung
Salt och peppar
Italiensk salladskrydda
  • Rör samman olja och vinäger
  • Tillsätt lite honung och riven vitlök
  • Krydda med salt, peppar och italiensk salladskrydda.
Jag hade rester av kyckling, men det går att använda grillad kyckling eller knaperstekt sidfläsk/bacon.
Man tager vad man haver som Kajs Varg sade på sin tid..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar