söndag 25 augusti 2013

Rödbetscarpaccio

När jag besökte mina föräldrar tidigare i veckan skickade min mor med lite rödbetor som hon hade odlat. Åsikten om rödbetor går isär hemma i vår familj, rödbetor för min man är sådana som flyter i ättikslag som man äter till pytt i panna eller i en rödbetssallad.  Den uppfattningen är nog inte bara min man som har. Jag däremot tycker att det är en god men ibland  glömd rotfrukt som smakar underbart om man ugnsrostar den. Rödbetor passar att servera i en sallad eller tillsammans med andra ugnsrostade rotfrukter. Tyvärr kan hela maträtten få en vinröd nyans av rödbetorna, så ett tips är att ugnrosta dem i en egen form och sedan blanda ner dem bland de andra rotfrukterna innan servering.

Idag serverade jag rödbetorna som en förrätt tillsammans med varm getost.
Mannen i huset fick erkänna att det "faktiskt var jättegott!"


















Rödbetor
Chevré (getost)
Solrosfrön
Balsamico creme/sirap
Ruccola sallad
Olja
Salt och peppar
  • Gnid in rödbetorna i olja, krydda med salt och peppar.
    ugnrosta dem i 200 gr till de är mjuka. Låt kallna.
  • Rosta solrosfrön i en stekpanna.
  • Skala rödbetorna och skiva dem tunt.
  • Lägg upp rödbetsskivorna på en tallrik, ringla över balsamico.
  • Lägg därefter på ruccolasallad och rostade solrosfrön.
  • Lägg skivor av osten på en plåt med bakplåtspapper och kör dem
    i ugnen några minuter på  grillvärme 200 gr.
  • Toppa med en skiva varm Chevré.
  • Servera...
Det söta från rödbetan och balsamico cremen smakar fantastiskt tillsammans
med det syrliga från chevrén och det nötiga från solroskärnorna.

Söndagskvällen ska vi avsluta med en liten drink i solnedgången.
Imorgon jobbardag...

Monika





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar