söndag 25 augusti 2013

Rullad på fläskytterfilé


Fläskytterfilé är en ganska tråkig styckningsdetalj tycker jag. Jag brukar använda den när jag ska göra schnitzel, skär den då i skivor som är ca 2-3 cm breda och bankar sedan ut dem. Det funkar utmärkt. Har försökt att grilla och steka köttet men tycker att det blir torrt. Jag tillagar alltid kött på en låg temperatur i ugnen så det kan inte vara det som är felet.
Jag förstår att många köper ytterfilé, för det är ofta bra pris på den och ska man ha en bjudning så är det ett bra budget alternativ till fläskfilé.
Men till den här rätten har jag faktiskt använt ytterfilé, har gjort den tidigare men då använde jag fläskkarré. Den är lite inspirerad av Italien med sina örtkryddor, citron och olivolja.


















Fläskytterfilé beräkna 600-700 gr till 4 port
Lufttorkad skinka/Chorizokorv
Olivolja
Citron
Färska örtkryddor/frysta örtkryddor
Vitlök
Salt och peppar

  • Börja med att skära upp filén till en platta.
  • krydda med salt och peppar
  • Skala och riv vitlök
  • Riv citron det gula (citroncest)
  • Hacka örtkryddor eller använd frysta
  • Blanda örter, citrocest och vitlök, bred det därefter på köttet.
  • Lägg på lufttorkad skinka eller skivor av chorizokorv
  • Ringla olivolja på köttet
  • Rulla ihop köttet som en rulltårta.
  • Bind ihop rullen med steksnöre
  • Bryn i stekpanna, lägg därefter över köttet i en ugnsform.
  • Låt köttet steka färdigt i ugnen på 150 gr ca 40-45 min,
    stektiden kan variera beroende på köttets tjocklek.
    Kontrollera köttets innetemperatur (62 gr) med en kött termometer.
  • Låt köttet vila i folié en stund innan servering.


















Jag serverade köttet med ugnsrostad potatis och stekta Hari Covert
och en paprikasås men uteslöt örtkryddorna i såsen.
 (recept finns på bloggen sen tidigare).

Köttet kräver lite pyssel men det är det värt.

Ha en trevlig söndag..
Monika



3 kommentarer: