torsdag 22 augusti 2013

Svartvinbärschutney

Märkligt! I går gjorde jag svartvinbärschutney eller något som liknar det i alla fall. Sen slår jag på TV:n  för att titta på Sveriges skönaste gårdar, och vad gör de? Jo svartvinbärschutney. Jag har aldrig ätit det tidigare, heller aldrig sett något recept på det. Jag hade lite svarta vinbär kvar på en buske som jag inte ville skulle bli förstörda. Och koka gelé är inte min grej, det brukar aldrig stelna. Förresten har jag inte provat göra gelé sen syltsockret gjort sitt intåg.


















1 liter rensade svarta vinbär
1 dl russin (naturligt sött)
1 röd lök
½ dl balsamicovinäger
1 dl Sherry
1 dl råsocker
½ dl syltsocker
olja
  • Skala och hacka löken
  • Fräs löken i olja några minuter
  • Tillsätt därefter övriga ingredienser utom syltsockret.
  • Låt koka tills det börjar tjockna ca15 min, rör i kastrullen annars fastnar det.
  • Tillsätt syltsockret och låt koka ytterligare någon minut. Syltsockret
    gör att chutneyn tjocknar ytterligare något.
  • Jag mixade chutneyn något, barnen gillar inte russin.
  • Häll upp på rena burkar, förvara svalt.
Chutneyn har en stark smak så den kräver en köttbit, sås och potatis.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar