onsdag 11 september 2013

Långstekt högrev

Denna dag är början på resten av mitt liv.
Försökte tänka på det när jag släpade mig ur sängen i morse. Men efter en promenad med hunden, dusch och en kopp kaffe kändes det som livsandarna hade återvänt.

Nu går vi en mörk tid till mötes, kvällarna blir kortare och kyligare så efter middagen är det bara att krypa upp i soffhörnet. Maten blir också annorlunda, det blir mer lagad mat än den mat man äter under sommaren. Dags att laga raggmunk med fläsk och köttgrytor. Förresten visse ni att Raggmunk med fläsk är en av Östergötlands landskaps rätter? Och även min mans favoriträtt, när det gäller husmanskost.

Idag blir det långstekt högrev till middag. Det är en styckningsdetalj som har ökat i popularitet. När jag var barn användes högreven mest till långkok som pepparotskött eller i soppa. Numera är det lyx att äta en hamburgare som innehåller färs malt av högrev. Tänk! Vad mattrenderna svänger.




















Jag använder mig inte av något recept när jag lagar denna rätt.
Jag bryner högreven i en stekgryta.
Kryddar med salt och peppar.
Tillsätter därefter rödvin, morötter, rotselleri, gul lök, vitlök, kvistar av rosmarin,
lagerblad, svartpepparkorn, enbär och en bit rökt fläsk.
Låter allt koka upp, lägger på ett lock och ställer grytan i ugnen på 100 gr i ca 8 timmar.
Sila ner skyn från köttet i en kastrull.
Låt koka så skyn reduceras, tillsätt eventuellt kalvfond.
krydda med salt och peppar om det behövs. Smaka!!
Red av såsen med maizena, vispa till sist i en klick smör.
Servera köttet med ugnsrostad potatis (små med skal), morötterna, såsen, knaperstekt rökt fläsk och rårörda lingon. Jag smaksattet lingonen med en skvätt konjak.
En riktig höstmiddag!
Det var så varmt ute att vi kunde äta middag på altanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar