fredag 27 december 2013

Mortoslåda och kålrotslåda


Nu är julen över, dags att försöka äta upp sista resterna av julmaten som finns kvar eller försöka återanvända dem. I år lagade jag inte mycket mat men det blir ändå rester. Vi har aldrig haft så liten julskinka som i år och vi har väl aldrig ätit så lite skinka som i år. Frågan är hur jag ska kunna piffa upp den till något kulinarisk.

Ett måste på mitt julbord är morots och kålrotslåda.
Dessa lådor har alltid funnits på julbordet under hela min uppväxt hemma hos mormor och morfar när de levde och givetvis även hemma hos mina föräldrar. Och nu finns det på mitt julbord och förhoppnings vis på mina barns julbord i framtiden.










Det är finsk mat, min mamma är finska, hon, syskonen och föräldrar kom till Sverige i mitten av femtiotalet. Mamma kommer ursprungligen från Karelen den del av Finland som ryssland invaderade.










Vi äter rotfruktslådorna även vid andra tillfällen. Den söta smaken av
rotfrukterna smakar gott till skinka, köttbullar och korv.
Det finns många recept på dessa lådor, ibland blandar man i ris i morotlådan,
men det gör inte vi i vår familj.
Receptet är det samma till bägge lådorna.

Ca 1 kg morötter eller kålrötter
1 ägg
1 dl grädde
Smör / olja
1-1½ msk Honung (socker)
Salt
Peppar
Ströbröd
  • Skala morötter / kålrötterna och
    skär dem i mindre bitar koka dem i saltat vatten till de är mjuka.
  • Mosa eller mixa dem.
  • Tillsätt ägg och grädde
  • Söta smeten med honung eller socker
  • Krydda med salt och peppar
  • Häll smeten en smord form
  • Strö på ströbröd
  • Grädda i 200 gr ca 20-25 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar