onsdag 11 december 2013

Saffransbullar

Jag älskar saffransbullar!
Receptet till de här bullarna har jag fått för många år sedan av en tidigare arbetskamrat. Många klagar på att saffransbröd blir torrt, men mina bullar brukar inte bli torra. Visst har jag också under åren ätit många torra saffransbullar. Men det här receptet innehåller mycket smör och socker och det kanske det som gör skillnad..

För många år sedan lärde mig en gammal dam att man skulle röra ut saffranet med sprit och lite socker. Har sen dess gjort det utan att veta varför, tills jag för någon vecka sen hörde en bagare berätta varför man gör det, och det var just för att saffransbrödet inte skulle bli torrt.


















Saffransbullar
100 gr jäst (2 paket)
1 liter mjölk
400 gr smör
3 dl socker
1 tsk salt
2 ägg
4-5 påsar saffran (blötlagda med några cl sprit och socker)
ca 3½ liter vetemjöl
Russin
1 ägg (till pensling av bullarna)
Pärlsocker

  • Smält smöret och blanda med mjölken värm till ca 37 gr
  • Smula ner jästen i en degbunke
  • Häll degspadet över jästen rör så jästen smälter
  • Tillsätt socker, salt, saffranet och äggen och därefter mjölet lite i taget.
  • Arbeta degen smidig, låt jäsa till dubbel storlek.
  • Baka ut degen till lussebullar, bullar eller längder.
  • Låt jäsa ca 30 min, pensla med uppvispat ägg strö på pärlsocker.
  • Grädda i bullarna i 250 gr ca 8-10 min.
  • Låt svalna under bakduk.
Jag brukar oftast baka bullar som jag fyller med smör, socker och vaniljsocker.
Men det är också gott att fylla bullarna med smör och mandelmassa.

Saffransbullar smakar underbart ihop med varm glögg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar