onsdag 18 december 2013

Torskrygg med brynt smör, fläsk och pepparot.

Idag är det nästan en dödssynd att översteka fisk. Tänker tillbaka på all överstekt ofta panerad fisk som jag har lagat och ätit under åren. Idag när jag tillagar fisk använder jag termometer.

Äger ni ingen termometer så tycker jag att ni ska investera en. Jag har en termometer som är kopplad direkt ugnen och en digital. Idag skulle jag inte klara mig utan dessa hjälpmedel i köket.
Resultat blir så mycket bättre när man tillagar kött och fisk.

Torsk är en av mina favoriter när det gäller fisk. Rätt tillagad och med rätt tillbehör så är det en lyxmiddag. Tyvärr är torskrygg ofta ett dyrt alternativ i jämförelse med vanliga torskfiléer.



4 port
ca 150-180 g portionsbitar av torskrygg
Smör
200 rökt sidfläsk
Salt
Peppar
Färsk pepparot
Sockerärtor

  • Tärna ner fläsket. stek på medelvärme tills det blir knaprikt
    Låt rinna av på papper.
  • Stek torsken i smör med skinnet ner någon minut,
    vänd och stek ytterligare ca 1 min.
  • Krydda med salt och peppar.
    Låt fisken gå färdigt i ugnen på 150 gr till torsken har en innertemperatur
    på ca 50 g.
  • Smält smöret och låt det sedan bli gyllenbrunt.
  • Låt sockerärtorna få ett snabbt uppkok.

Servera torskryggen med potatismos eller pressad potatis, brynt smör, fläsk,
sockerärtor och färskriven pepparrot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar