fredag 24 januari 2014

Falafel

Falafel, vad fan är det..
Det var min första tanke när jag hörde vad de skulle laga för mat i elimineringen. Jag har aldrig ätit det ännu mindre lagat det, visste inte ens att det var gjort av kikärtor.

Men nu har jag både lagat och ätit det.
Det fanns många recept att välja på när jag gjorde en sökning på Google. I vissa recept skulle man använda kokta kikärtor och i andra skulle de bara vara blötlagda och absolut inte kokta. Kryddningen varierade också från recept till recept.

Det här är min tolkning av falafel, friterade kikärtsbollar.

Tallrik Bruka Design från Amatrix i Ekholmen/Linköping

















3 dl kikärtor
2 vitlöksklyftor
1 liten gul lök
½ röd chili
1 dl örtkryddor, persilja, mynta eller koriander
1 tsk salt
½ tsk bakpulver
2 msk olivolja
½ pressad citron
1- 1½ tsk spiskummin
Olja att fritera i
  • Blötlägg kikärtorna över natten, du ska inte koka kikärtorna. De ska bara blötläggas-alltså funkar inte kikärtor på burk.
  • Skölj sedan av dem och mixa dem med lök, vitlök, chili, bakpulver och olja.
  • Hacka örtkryddorna och blanda ner dem.
  • Smaksätt med citron, salt och spiskummin.
  • Låt stå i kylen i någon timme så smakerna sätter sig.
  • Forma smeten till bollar och fritera dem.
  • Låt de färdiga bollarna rinna av på papper
Serverade min falafel med grillad aubergine
och två kalla såser.


Tomatsås och Yoghurtsås
















    Tomatsås
    1 burk cocktailtomater
    2-3 msk olivolja
    1-2 klyftor vitlök
    Salt och peppar

    Häll tomaterna i en sil, så lite av vätskan försvinner.
    Mixa tomaterna till en slät sås.
    Tillsätt några msk olivolja.
    Smaksätt med riven vitlök, salt och peppar.

    Yoghurtsås
    2 dl Turkisk meze yoghurt
    ½ gurka
    1 vitlöksklyfta
    ca 4 tsk mynta (går bra med torkad)
    1-1½ tsk spiskummin (smaka er fram)
    Salt
    Cayennepeppar
    Pressad citron eller lime

    Riv gurkan grovt. Lägg strimlorna i en sil och salta. Låt stå några minuter
    och pressa sedan u vätskan.
    Blanda yoghurten med mynta, vitlök och gurkan.
    Krydda med salt, spiskummin och lite cayennepeppar.
    Tillsätt lite pressad citron eller lime.
    Låt stå en stund innan servering.




     


















     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar