tisdag 28 januari 2014

Grönkålssoppa


Har vaknat upp till ett vitt landskap utanför fönstret de senaste veckorna, om jag fick bestämma så hade det inte behövt komma någon snö. Bättre att det bara hade blivit kallt så isarna hade fryst till ordentligt. Älskar nämligen att åka långfärdskrisko. Det är underbart att susa fram på skridskor och sen sätta sig på någon ö och äta sin medhavda matsäck. Skiner sen solen också så det vinterbleka skinnet kan få lite färg gör ju inte det något.

Jag och hunden kröp ner i sängen igen efter morgonkaffet. Egentligen får han inte ligga i sängen, men ibland gör jag ett undantag. De gångna veckorna har varit lite turbulenta men också roliga efter att Sveriges mästerkock började sändas. Tänk att ett program kan ha en sådan genomslagskraft.

Jag hoppas att jag med min medverkan i programmet kan inspirera er med min matlagning.
För det är ju så att äta måste man för att må bra. Mat är kroppens bränsle...

Början av veckan betyder matlådor med helgens rester för många och det gör det för mig också.
Annars tycker jag soppa är utmärkt lunchmat som jag oftast äter middag på kvällen.

Hittade idag färsk grönkål i affären som jag kokade en soppa av.
Billig och nyttig mat. Grönkålen är rik på järn, C-vitamin och A-vitamin.
Jag kokade med en potatis för att få en fylligare soppa.

Grönkålsoppa ca 4 port.

















ca 200 g färsk grönkål
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 potatis av mosig sort
8 dl vatten
2 kycklingbuljongtärningar
2 dl grädde
Salt
Peppar
(citron)
  • Skala och hacka lök och vitlök
  • Fräs löken utan att den tar färg
  • Skölj och strimla grönkålen och lägg i den i kastrullen
    tillsammans med en skalad och tunt skivad potatis.
  • Tillsätt vatten och buljong och låt sedan koka till kålen och
    potatisen är mjuk.
  • Mixa soppan, den ska dock inte vara helt slät.
  • Häll i grädde och låt soppan få ett uppkok.
  • Krydda med salt och peppar och eventuellt pressa ner lite citron.
  • Servera med ägghalvor.
Varför inte servera soppan med ett pocherat ägg istället för ägghalvor.
Lite vardagslyx..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar