tisdag 22 juli 2014

Ananaskaka

Bläddrade bland gamla handskrivna recept och hittade recept på ananaskaka, kommer ni ihåg den kakan? Tror inte jag bakat den på tio år. Jag kommer ihåg att den var populär på åttio-talet när jag jobbade på sjukhuset. På den tiden fick man ofta kaffebröd av patienters anhöriga. Undrar om det fortfarande är så.


2 ägg
2½ dl socker
1½ dl kallt vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Ca 3 dl krossad ananas (avrunnen)

Glasyr
2msk smör
1 dl socker
1 ägg 1½ dl kokosflingor
2 tsk vaniljsocker


Vispa ägg och socker poröst
Blanda mjöl och bakpulver
Rör ner vatten och mjölblandningen i smeten
Häll smeten i bakplåtsklädd form  25/40 cm grädda i 200 grader ca 15-20 min

Blanda glasyren i en kastrull och värm den under vispning (får ej koka)

Bred ut den avrunna ananasen och glasyren på kakan.
Sätt in kakan i ugnen igen ca 5-10 min eller tills den fått färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar