fredag 19 september 2014

Grillad lårfilé av kalkon med tranbärssmör

När jag var på besök på Visätters kalkongård fick jag med mig en kasse med lite nya styckningsdetaljer av kalkonen. Bland annat lårfilé som vi grillade igår. I stället för sås gjorde jag ett kryddsmör som jag smaksatte med torkade tranbär.

Tranbärssmör
100 gram mjukt smör
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
ca 25 gram torkade söta tranbär
Citron
ca ½ tsk curry
salt, peppar
Skala och hacka lök och vitlök.
Fräs löken i smör utan att den tar färg. Låt kallna något
Hacka ner tranbären i mindre bitar.
Rör ner lök och tranbär i smöret.
Pressa i lite citron.
Krydda med curry, salt och peppar.
Rulla in smöret i plastfolie och låt stelna i kylskåp innan servering.

Sötman från tranbären smakade underbart ihop med den grillade kalkonen.





Kalkonfiléerna gned jag bara in med olivolja, salt och peppar innan jag lade dem på grillen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar