torsdag 2 oktober 2014

Kanelbullar

Kanelbullens dag firar vi den 4 oktober och det har vi gjort ända sedan 1990.
Dagen instiftades av Hembakningsrådet.

2014 firar vi bulldagens 15-årsdag!

Jag har redan bakat mina kanelbullar för jag ska jobba i helgen. Jag tänkte morgonfika med min man i sängen på lördag innan jag beger mig till jobbet.

Mina bullar har jag fyllt med kanel och mandelmassa.
                                                                                   


Ca 45 bullar
150-175 gram smör
1 dl socker
½ tsk salt
1 ägg
50 gram jäst
5 dl mjölk
2 tsk malen kardemumma
13-15 dl vetemjöl

Fyllningen
rumstempererat smör
Kanel
(Mandelmassa ca 200 gram)
Strösocker

Garnering
Smält smöret, häll på mjölken och värm till ca 37 grader.
Häll det över den söndersmulade jästen i en bunke och rör om så att jästen smälter.
Tillsätt socker, salt kardemumma och ägg.
Häll i mjölet spara lite till utbakningen, bearbeta degen ordentligt gärna i maskin
tills degen släpper från bunkens kanter.
Låt jäsa i ca en halvtimme.
Dela degen i två delar och kavla varje del till en rektangel.
Bred på smör, kanel, socker, (mandelmassa).
Vik ihop den på mitten och skär remsor som vrids och snurras i hop till bullar.
Lägg bullarna i pappersformar och låt jäsa ca 30 minuter under handduk.
Pensla de färdigjästa bukarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda bullarna i 250 grader ca 6-8 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar