torsdag 23 juli 2015

Grova Baguetter

Hallo! Var är sommaren?

Nu är jag trött på regn och blåst, jag vill sitta vid polen och sola gärna med ett glas bubbligt vin och lite frukt. Det är väl fortfarande sommar?



Jag börjar vara rastlös så pass rastlös att jag till och med stryker, något som alltid står längs ner på min "att göra lista".

Bläddrade i gamla mattidningar och hittade ett recept på baguetter som jag provade baka. Förutom vetemjöl innehöll de grovt rågmjöl. Degen var kladdig (hatar kladdiga degar) men resultatet blev bra. Baguetterna blev knapriga på utsida och lite sega inuti.

Vridna Baguetter
3 bröd

6 dl vatten
½ pkt jäst
2½ tsk salt
1 msk socker
1 liter vetemjöl special
3 dl rågmjöl
1 msk smör eller olja






Värm vattnet fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt salt och socker.
Häll i vatten och rör ut jästen. Blanda i mjölet så det blir en smidig deg.
Låt jäsa i 2 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader. Smörj en bakplåt med smör eller olja. Häll ut degen och dela
den i tre bitar.
Forma varje bit till en lång baguette. Mjöla dem lätt och snurra dem så att de blir vridna.
Lägg baguetterna på plåten och skär dem med en vass kniv.
Låt jäsa i ca 15 minuter. Grädda i ca 15 minuter på 250 grader.
Sänk värmen till 150 grader och grädda dem ytterligare ca 12-15 minuter.

Smakade underbart med smör på...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar