lördag 18 juli 2015

Italienska köttbullar

Köttbullar är svensk husmanskost, men säger man Italienska köttbullar så låter det genast lite festligare eller hur?

Samma smet men lite annorlunda smaksättning..

Jag tycker att köttbullar är en underskattad maträtt, det är också något jag påtalar i min kokbok.
Rulla köttbullarna lite större och serverar med  något annat än gräddsås och lingon och du har en festrätt. Jag tror att många skulle äta det med glädje om de blev bjuda på det.

Köttbullarna har jag smaksatt med citron, persilja och riven parmesanost.

Italienska köttbullar
ca 500 gram köttfärs
½ dl ströbröd
1 dl mjölk
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
½ dl hacka persilja
Cest från en halv citron
2-3 msk riven parmesaost
1 ägg
1-1½ tsk salt
1 krm svartpeppar
Smör/olja











Blanda ströbröd med mjölken i en bunke och låt svälla ca 10 min.
Skala och finhacka lök och vitlök, stek den mjuk i lite smör. Låt svalna.
Blanda ner lök, köttfärs, ost, persilja och kryddor i bunken.

Rulla köttbullar och stek dem i smör/olja på medelstark värme.

Servera med pasta, ugnsrostad potatis och kanske en tomatsås.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar