måndag 24 augusti 2015

Bengts Gurka

Snart september och sommaren börjar lida mot sitt slut. Jag får alltid lite panik när jag ser att bönderna börjar tröska sin säd, då vet man att hösten närmar sig med stormsteg.
Hösten kan ju bjuda på många fina dagar men det blir kyligare och kvällarna blir svarta.

I helgen var jag var på bondens marknad och handlade kravodlade Västeråsgurkor som jag sen lade in efter ett recept som jag fått av min mamma. Receptet härstammar från Skåne och er nog nertecknat för länge sedan för man använder måttenheten kkp = kaffekopp.

Receptet innehåller inget vatten utan vätskan från gurkorna tillsammans med ättikan OBS! 24 % och sockret blir lagen.



2,5 kg gurkor
4 kkp socker
½ kkp salt
2 grader ättika 24 %
½ påse gula senapsfrön
Dillkronor ca 10 st

kkp = ca 1.5 dl









Skölj och skiva gurkorna, klipp ner dillkronorna.
Blanda gurkor och dillkronor med övriga ingredienser i en stor skål eller hink (gurkorna kommer att vätska av sig) och låt stå svalt ett dygn. Rör om någon gång.

Häll upp gurkan med lagen på rena burkar, förvaras svalt.

Gurkan smakar lika gott på en leverpastejsmörgås som till söndagssteken.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar