torsdag 7 januari 2016

Kräftröra med västerbottenost

Kräftskiva, fast lite bakvänt..

Vanlig är att man äter västerbottenpaj på kräftkalas men här har jag smaksatt kräftröran med västerbottenost  och rostade fänkålsfrön. Jag har haft lite svårt för smaken från fänkålsfrö och har därför nästan aldrig använt det i min matlagning.

Men när jag rensade bland mina kryddpåsar, ni vet man köper nya bara för man tror att man inga har hemma så hittade jag en påse med fänkålsfrö som jag provade att rosta i en torr och varm stekpanna. Smaken blev helt annorlunda "supergott"



Kräftröra
4 portioner

1 burk Kräftstjärtar
1 dl Créme fraiche
100 gram philadelphiaost
1 msk majonnäs
ca 2 msk tärnat grönt äpple (syrligt)
½ dl riven västerbottenost
1 tsk rostade fänkålsfrön
1-1½ msk hackad dill
Salt
Peppar





Häll av vattnet från kräftstjärtarna, krama dem lätt.
Rosta fänkålsfröna i en torr stekpanna på medelvärme, mortla dem sedan.
Rör ihop créme fraiche med Philadelphiaost, majonnäs, ost, dill och (mortlade) fänkålsfrö.
Smaka av med salt och peppar. Rör till sist ner kräftstjärtarna.


Servering
Skivor av surdegsbaguette stekta i smör eller olja
eller friterat tunnbröd.


Servera gärna toasten med ett glas bubbel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar