lördag 24 september 2016

Rödbetor

Inlagda rödbetor är något som jag tidigare köpt om jag inte fått en burk av min snälla mamma.
Men sista åren har jag faktiskt kokat in egna, inte alls svårt, bara kladdigt när man skalar dem, brukar bli rödbetssaft överallt.

Mamma använder ett gammalt recept när hon kokar in sina rödbetor. Recepthäftet har hon fått av min farmor.

Tror boken var tryckt i början av sextio-talet.


















Finns till och med uträknat hur mycket man sparar att konservera själv.

























Recept på inlagda rödbetor
En verkligt ekonomiskt och omtyckt inläggning,
som det går att läsa i recepthäftet.

2 kg späda rödbetor
1 liter falu matättika
Blanda en liter av kokvattnet med två grader 24 % ättika (markeringar på kanten av flaskan)
½ msk salt
5 dl socker
15 kryddnejlikor
10 vitpepparkorn
1 bit pepparrot






Borsta och skölj rödbetorna. Koka dem till hälften färdiga.
Spola dem med kallt vatten och skala dem. Koka upp
ättika, salt, socker, nejlikor och pepparkorn. Lägg i
rödbetorna i lagen och koka dem mjuka. Fyll dem på små krukor
eller burkar. Skala pepparroten, skär dem i skivor och fördela dem
bland rödbetorna. Häll på lagen och stäng burkarna förvara svalt och mörkt.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar